HTML

Palack

Borok, ételek, kóstolások.

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

  • Türkménbasi: Pedig nem is legerősebb borával kezdtél;-) (2010.12.15. 17:21) Szászi I.
  • musi: @Palack: ja nem, azt hiszem én értettem félre a linket. Láttam valamelyik blogban egy hasonlót, és amikor rákattintottam, kiírta... (2009.06.04. 15:17) A borfesztivál
  • Palack: @musi: Szia, a poszt végén szereplő 'Palack főoldalra!' linkre gondolsz? Mert ott egyszerűen csak belinkeltem a saját blogom. Va... (2009.06.04. 11:52) A borfesztivál
  • musi: helo, hogyan kell a "főoldalra ajánlás" linket megcsinálni? :) (2009.06.04. 11:31) A borfesztivál
  • Palack: Borbori, szerényen azt válaszolhatom, hogy már kisiskolás koromban is volt olyan tanítónénim, aki azért nem szeretett, mert tudt... (2007.12.28. 20:24) Költözés
  • Utolsó 20

Pontozás (változott cseppet)

1 pont  - rossz
2 pont  - nem jó
3 pont  - iható
4 pont  - korrekt
5 pont  - jó
6 pont  - nagyon jó
7 pont  - szép
8 pont  - nagyon szép
9 pont  - nagy
10 pont - tökéletes

Jobbnál jobb

2007.11.08. 18:00 Palack

Nem könnyű kezdete volt ismerkedésemnek a hárslevelűvel. Évekig csak a Rókusi körúti borkimérés jutott eszembe róla. "Kettő hársot kérek," - mondta kissé reszelős hangon a középkorú nő, és átnyújtotta a kétliteres műanyag palackot az eladónak. Én meg sem mertem kóstolni, pedig a rizling sem egy kézműves remekmű volt, amit mi vettünk. Aztán, mikor már jobb borokat ittam, akkor is elkerültük egymást az igazán szép hársokkal. Egészen tavaly decemberig, mikor is összefutottam Szepsy István 2005-ös Királyával.

Szepsy Tokaji Hárslevelű Király 2005

A Művelt Alkoholista postja adta a bátorságot annak idején, hogy beruházzak rá. Nem bántam meg. Ez volt az első hárslevelű, ami nálam felvette a versenyt a furminttal. Nem kis önmegtartóztatás kellett, hogy majd' egy évig hagyjam pihenni a másik palackot.

Szép tiszta aranysárga szín. Könnyeden mozog, lassan határozza el magát a lefelé mozgásra, ám aztán egész jól belejön. Illata elegáns és vonzó. Karamellizált gyümölcsök: leginkább sárgabarack, dió. Finom mézes karácsonyi sütemény. Aztán egy frissebb gyümölcs áramlat: vegyes körte és szőlőlé. Két dolog teszi különösen elegánssá: egyrészt, hogy ezek az illatok finoman, mégsem émelyítően jönnek, másrészt, az ilyen boroknál joggal elvárt ásványosság. Ha lehet ilyet mondani, az utóillatában érvényesül leginkább talaj.

Szájban krémes, sokrétű. Megkapjuk, amit az illat alapján várunk - az arányok azért átrendeződnek: mégiscsak száraz bort iszunk. Kevesebb a karamell, inkább friss a gyümölcs, és jóval több az ásványosság, mint orrban. Nagyon szépen szétárad, széles. Viszont magasabbnak kellett volna születnie, hogy szupermodell válhassék belőle. A Szent Tamás Furmintnál a gyümölcsöt keveselltem az igazi nagysághoz, itt az izgalmasabb savakkal vagyok hasonlóképp. (Persze sok bornak bizony jól állna ez a "nem elég izgalmas sav.") Utóize nagyon hosszú, szép, száraz. 7 pont

Hollóvár Somlai Hárslevelű 2005

Érdekes, hogy a 7x7 kóstolón nem szerettem bele. Aztán szintén A Művelt Alkoholistán olvastam olyat, ami nem hagyott nyugodni. Ugyanakkor féltem is, mert távol állnak tőlem a félédes borok.

Aranysárga, nem teljesen tiszta: kitöltéskor apró részecskék lubickolnak, hogy idővel leülepedjenek. Orrban leginkább somlói: karakteresen minerális. Aztán erősen virágos: lekaszált réti fű és virág kiszárítva, majd eláztatva. Két váratlanabb asszociáció: nyers rétestészta, kihűlt húsleves. Egy kevésbé váratlan: fémrúd. Gyümölcsök is jönnek: őszibarack, aszalt sárgabarack. Nem éppen megszokott kombináció, hát még ha hozzáveszem, hogy félédes bort szippantok. Különleges, izgalmas, meglepő - mégis vonzó. Ahogy melegszik persze utóbbiak hangsúlyosodnak.

Szájban érkezik aztán a még nagyobb meglepetés és izgalom. Iszonyúan koncentrált, bombaként robban, akár egy jóféle aszú. Persze, könnyű neki: áztatott aszútésztán erjedt - bizony jót tett az neki. Az előbb bombát emlegettem, most meg szétrobbanthatatlan struktúrát akarok írni - ki érti ezt? Vastag, széles, magas, mély, hosszú. Alaposan kihasználja a dimenziókat. Olyan ízhangversenyt kapunk, mint egy aszúnál (továbbra is jóféle - gyümölcsorgiával vagy orgonával) és az ehhez illő, sőt még több és szebb savakat (hogy már szinte nem találok savakat.) Javasolt marketingfogás nevezni Guiness rekordra: a világ legszárazabb érzetű bora ilyen sok maradékcukorral - ha jól tudom 28g/l. Persze ennyi maradékpalacknál talán nincs szükség nagy marketingre. Eddig is Somló volt az egyik kedvencem, de ez a bor megmagyarázta nekem, hogy miért is mondta Szepsy István a világ legjobb borvidékének. Életem egyik legnagyobb fehérbora. Megbonthatatlan csodálatos struktúra. Elképesztő ízkavalkád, amit nem is érdemes szavakkal megbontani. Aztán pedig a savak... 8.5 pont.

Palack főoldalra!

1 komment

Címkék: 2005 somló tokaj hárslevelű szepsy hollóvár 7 pontos 8.5 pontos

A bejegyzés trackback címe:

https://palack.blog.hu/api/trackback/id/tr25206546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vf · http://borvirag.blogspot.com 2007.11.09. 11:57:48

a takács lajos egyszerűen leírhatatlan, valóban, pedig ha valaki, akkor én hadilábon állok a hárslevelűvel, de a szepsybe lehet be fogok ruházni. viszont somlóról a hilla cuvéet hadd ajánljam, igaz csak 60% hárs, de 100% somló. szerintem.
süti beállítások módosítása